Isfiske en fredag i april 2008

Tidigt en fredagsmorgon i april så bestämde jag mig för att fara till Storsaivis för att pimpla efter öring, jag hade hört att Glenn Henell tidigare under veckan fått en storöring på 4 kg. Ryggsäcken packades och jag kröp in i skoteroverallen startade skotern och med ganska stor förhoppning drog iväg strax efter 08:00.

Enligt de rykten jag hört så hade jag en liten aning om vart Glenn fått sin öring, jag for dit och hittade ett pimpelhål som inte hade frysit. Pimpelspöet åkte fram och en liten grå mormyshka knöts fast. Nu skulle här fiskas.

Efter ett litet tag hade jag första fiskkänningen, det krävdes lite lirkande innan den fastnade. Det var en liten mört. På med en ny maggot och ned med grejerna igen. Strax hade jag ett napp till, denna gång var det en liten abborre som hamnade på isen. Det var kanske inte så lätt att få en öring i alla fall. Några fler smånapp och sedan blev det heldött. Tanken slog mig att det dykt upp en gädda bland småfisken och skrämt bort dem.

Det tog ett tag och så började reven röra sig i pimpelhålet, jag gjorde ett litet snabbt ryck och kände att jag krokade vad jag trodde var en till liten mört. Ganska snabbt så blev jag varse att denna lilla mört var väldigt stark, för i en rasande fart och med spötoppen pekandes rakt ned i pimpelhålet försvann säkerligen 20 meter lina. Nu kom adrenalinet i svallning, vilt vevandes och skruvandes på slirbromsen försökte jag få stopp på fisken som likt ett expresståg rusade bort i fjärran. Plötslig så stannade allt och linan blev slak, jag blev alldeles kall. Hade den slitit sig?

Med stor besvikelse började jag frenetiskt veva in slaklinan, det kom ett kraftigt ryck och jag upptäckte att fisken fortfarande satt fast. Nu började pulsen bulta kraftigt i tinningen på mig, andningen nästan upphörde och svetten bröt fram i pannan, det var en otroligt stark fisk som satt fast i andra änden. Jag vevade in några meter och blev ganska snabbt av med lika många när fisken rusade, kampen böljade fram och tillbaka. I bland hade jag fisken så nära pimpelhålet att vatten välvde upp i hålet och i nästa sekund så var 5, 6 ja 10 meter lina ute.

Och tro mig "jag var nästan kraftlös" när jag äntligen efter 10 minuter fick fisken att vrida upp huvudet in i pimpelhålet. Sakta, sakta lyckades jag få in hela fisken i hålet och när huvudet kom upp ovanför vattenytan höll jag på att svimma. Huvudet på den största öring jag någonsin sett såg inte ut att rymmas i hålet, hur skall jag lyckas få upp den utan att linan går av. Då precis gapade öringen så att gällocken öppnades, snabbt som ögat körde jag in pekfingret och formligen slet upp öringen på isen. När jag fattade hur stor öring som jag nu verkligen lyckats få utbröt det där på isen en liten steppdans med tillhörande glädjetjut ja kanske närmare ett vrål.

Otroligt knäsvag och lycklig packade jag ihop grejerna, satte fisken i en alldeles för liten plastkasse och for till byn för att visa upp min fångst för alla. Snacka om häftig fredagsmorgon.
[Klicka för förstoring]   [Klicka för förstoring]
Öring 4,3 kg 71 cm   Bra bete för öring
[Klicka för förstoring]
  Glad fiskare
  Ryms inte i diskhon

På eftermiddagen samma dag for jag och en kusin till en annan sjö för att pröva om det gick att få några storabborrar. Och det är väl inte så mycket att skriva om, som syns på bilderna fick vi några stycken.