www.saivis.se
Sida 1
Anders
Austin A30
Demont framvagn
Stötdämpare
Motorurtagning
Bakaxeldemont
Bussningar
Bärarmsbussning
Elsystemet-1
Elsystemet-2
Motor, kaross
Bakaxel, bromsar
På egna hjul
Klädsel
Slutmontering
Ombesiktningsfix
Bilder
Motorlänkar
Till min gästbok
Maila mig
|
Renovering av Austin A30 Seven -54
Då har jag skaffat mig ännu ett objekt att skruva i under vintermånaderna, det var inte tillräckligt med Saaben , som för övrigt inte är klar ännu. Denna gång blev det ett fordon som absolut inte skall trimmas, utan bara fixas till så att den blir fräsch och körduglig till sommaren.
Vad kan det då vara för fordon som kräver detta,
jo en Austin A30-seven årsmodell 1954.
Här kommer lite fakta om denna bil.
(texten är i stort lånad från http://www.algonet.se/~hentho/au.html )
Austin A30 Seven visades för första gången på en utställning i London hösten 1951. När den 1952 introducerades av Ostermans
på den svenska bilmarknaden slopades "Seven" som ju saknade svensk tradition. "Efterkrigstidens största sensation på
bilmarknaden - Austin A30 kommer!"
stod det på affischerna och i annonserna. Austin A30 blev mycket snabbt en populär bil, utan tvivel en av den tidens allra mest omtyckta småbilar.
Den fick också ett gott mottagande bland motorskribenterna och Björn Karlström skrev i tidningen "Motor":
- konstruktivt är A30 ett lyckat försök att kring fyra personer forma en vagn med minsta möjliga mått, vikt och kostnad.
A30 hade som första Austin-vagn en självbärande helsvetsad stålkaross.
Från början tillverkades den endast i en modell med fyra dörrar, men i november 1953 kom även en tvådörrars ut på
marknaden. Smärre justeringar gjordes under åren men A30 behöll i stort sitt original-utseende fram till dess den i oktober 1956 ersattes
med A35-modellen. Då försvann "pilarna" på stolpen mellan fram-och bakdörren och vanliga blinkers gjorde sitt intåg.
Den lilla tittgluggen där bak gjordes större och motorn fick några hästkrafter mer. I A30 satt en 28 hk-motor och i A35 blev det 6 hk
mer motorstyrka. Utseendemässigt blev vagnen lite tristare genom att den kromade grillen byttes ut mot en målad.
Under hela sin tillverkningstid var A30, och senare även A35, en omtyckt bil i Sverige. Att den hade en rad brister hade man tydligen överseende med.
Populariteten har medfört att det fortfarande finns ett mycket stort antal vagnar kvar i landet, därav många i
utomordent gott skick. Någon eller några välrenoverade exemplar brukar man hitta på de många veteranbilsutställningarna
runt om i landet.
Specifikationer
|
|
Produktionsår
|
1951 - 1956
|
Chassie Typ
|
2 och 4 dörrars saloon, självbärande helsvetsad kaross
|
Längd
|
3,45 m
|
Bredd
|
1,40 m
|
Vikt
|
715 kg
|
Motor
|
BMC A serie 803cc 4 cylindrar
|
Effekt
|
28 hk @ 4800 rpm
|
Vrid
|
18,2 kp @ 2000 rpm
|
Växellåda
|
4 växlad manuell, 2an, 3an och 4an synkade
|
Drivhjul
|
Bak
|
Bromsar
|
Hydraliska trumbromsar bak & fram
|
Framfjädring
|
Individuellt fjädrade med spiralfjädrar
|
Bakfjädring
|
Stel bakaxel med bladfjädring
|
Prestanda
|
|
Topphastighet
|
102 km/h
|
0-96 km/h
|
39 s
|
Bränsleförbrukning
|
cá 0,75 l/mil
|
Och nu är den lastad för fraktning hem till mitt garage
Det är denna bil som skall fixas under vintern.
Vad finns då att göra på den?
Jo jag skall gå igenom alla länkarmsbussningar, stötdämpare, drivlinan och laga den lilla rosten som har hunnit
angripa karossen. Det skall även sys ny klädsel till dörrsidor, säten och tak.
I övrigt så verkar bilen
klarat tidens tand ganska bra.
Jag kommer att rapportera framskridandet med både text och bilder för Er som kan vara intresserade.
Nästa sida. Isärtagningen börjar
Till toppen
|