www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Austin A30 
   Demont framvagn 
   Stötdämpare 
   Motorurtagning 
   Bakaxeldemont 
   Bussningar 
   Bärarmsbussning 
   Elsystemet-1 
   Elsystemet-2 
   Motor, kaross  
   Bakaxel, bromsar  
   På egna hjul  
   Klädsel 
   Slutmontering 
   Ombesiktningsfix 

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig







Renovering av Austin A30 Seven -54

Då har jag skaffat mig ännu ett objekt att skruva i under vintermånaderna, det var inte tillräckligt med  Saaben , som för övrigt inte är klar ännu. Denna gång blev det ett fordon som absolut inte skall trimmas, utan bara fixas till så att den blir fräsch och körduglig till sommaren.
Vad kan det då vara för fordon som kräver detta, jo en Austin A30-seven årsmodell 1954.

Här kommer lite fakta om denna bil.
(texten är i stort lånad från  http://www.algonet.se/~hentho/au.html )

Austin A30 Seven visades för första gången på en utställning i London hösten 1951. När den 1952 introducerades av Ostermans på den svenska bilmarknaden slopades "Seven" som ju saknade svensk tradition. "Efterkrigstidens största sensation på bilmarknaden - Austin A30 kommer!"
stod det på affischerna och i annonserna. Austin A30 blev mycket snabbt en populär bil, utan tvivel en av den tidens allra mest omtyckta småbilar.



Den fick också ett gott mottagande bland motorskribenterna och Björn Karlström skrev i tidningen "Motor":
- konstruktivt är A30 ett lyckat försök att kring fyra personer forma en vagn med minsta möjliga mått, vikt och kostnad.

A30 hade som första Austin-vagn en självbärande helsvetsad stålkaross.
Från början tillverkades den endast i en modell med fyra dörrar, men i november 1953 kom även en tvådörrars ut på marknaden. Smärre justeringar gjordes under åren men A30 behöll i stort sitt original-utseende fram till dess den i oktober 1956 ersattes med A35-modellen. Då försvann "pilarna" på stolpen mellan fram-och bakdörren och vanliga blinkers gjorde sitt intåg. Den lilla tittgluggen där bak gjordes större och motorn fick några hästkrafter mer. I A30 satt en 28 hk-motor och i A35 blev det 6 hk mer motorstyrka. Utseendemässigt blev vagnen lite tristare genom att den kromade grillen byttes ut mot en målad.

Under hela sin tillverkningstid var A30, och senare även A35, en omtyckt bil i Sverige. Att den hade en rad brister hade man tydligen överseende med.

Populariteten har medfört att det fortfarande finns ett mycket stort antal vagnar kvar i landet, därav många i utomordent gott skick. Någon eller några välrenoverade exemplar brukar man hitta på de många veteranbilsutställningarna runt om i landet.

Specifikationer

 

Produktionsår

1951 - 1956

Chassie Typ

2 och 4 dörrars saloon, självbärande helsvetsad kaross

Längd

3,45 m

Bredd

1,40 m

Vikt

715 kg

Motor

BMC A serie 803cc 4 cylindrar

Effekt

28 hk @ 4800 rpm

Vrid

18,2 kp @ 2000 rpm

Växellåda

4 växlad manuell, 2an, 3an och 4an synkade

Drivhjul

Bak

Bromsar

Hydraliska trumbromsar bak & fram

Framfjädring

Individuellt fjädrade med spiralfjädrar

Bakfjädring

Stel bakaxel med bladfjädring

Prestanda

 

Topphastighet

102 km/h

0-96 km/h

39 s

Bränsleförbrukning

cá 0,75 l/mil


Och nu är den lastad för fraktning hem till mitt garage



Det är denna bil som skall fixas under vintern.
Vad finns då att göra på den?
Jo jag skall gå igenom alla länkarmsbussningar, stötdämpare, drivlinan och laga den lilla rosten som har hunnit angripa karossen. Det skall även sys ny klädsel till dörrsidor, säten och tak.
I övrigt så verkar bilen klarat tidens tand ganska bra.

Jag kommer att rapportera framskridandet med både text och bilder för Er som kan vara intresserade.

Nästa sida.  Isärtagningen börjar  

Till toppen