www.saivis.se
Sida 1
Anders
Austin A30
Saab 900T
     Fiske
     Enduro
     Folkrace
         Bilder
     Datorer
Bilder
Länkar

Maila mig

FOLKRACE
Saab 99  Folkrace-bilder 

Trotjänaren går i graven
efter 13 års tjänst
 new
 Jag började köra folkrace 1992, efter att ha kört på isen hemma i byn Lillsaivis under två vintrar.

 Jag var och tittade på en folkracetävling i Överkalix när min bror körde och det avgjorde mitt beslut att själv börja tävla. Jag blev biten kan man säga. Gick en kurs för att ta förarlicens under vintern och började även att bygga en folkracebil.

 Det naturliga valet för mig var en Saab 99 eftersom jag hade rattat en sån på gatorna till vardags och kände mig rätt så säker på att köra en framhjuls-driven bil. De flesta tyckte att jag var knäpp som byggde en Saab 99 för folkrace, med kommentarer liknande denna.
 En Saab har ju ingen chans, den är ju för tung och dessutom så är inte framhjulsdrivna bilar speciellt snabba i starten.
 Det var då som jag bestämde mig för att bevisa motsatsen.
 När första tävlingsdagen närmade sig så blev gliringarna bara värre och värre, och jag nervösare. Hade jag sagt för mycket om hur bra en Saab är?

Första tävlingsdagen, första start, nervös det är nog bara förnamnet.  Stod där på startplattan jämte 5 andra dårar som varvade och stirrade rakt fram.  Var det så man skulle göra? Då gör jag det också  tänkte jag och började blåstirra på den  röda  lampan 50 meter bort, varvade 5000 varv och väntade på den  gröna .

Knäna klapprade, fötterna vibrerade och händerna skakade.  Det blev  grönt , jag släppte kopplingen och gav JÄRNET.  Första kurvan närmade sig, ingen bil framför mig, ingen jämte mig heller....... jag låg först.  Nu blev det riktigt nervöst, svetten bröt fram och tankarna på en seger for som en blixt genom huvudet.  Nu skall jag bara ta det lungt och försiktigt och inte förivra mig var min tanke.  Men det är inte så lätt när det är fem bilar bakom som vill om till varje pris.  Bilen sladdade och studsade.  Motorn varvade alldeles för lite och däcken var totalt värdelösa, det bara spann tyckte jag.  Till slut så passerade jag någon som viftade frenetiskt med en rutig flagga, det gick upp för mig att jag passerade mål linjen.  Och faktiskt hade vunnit mitt första folkraceheat.  Jag hörde någon som vrålade och skrek, det var jag.  "Waaaoooooooooow.  Yess.  Där satt den.".  Jag hade lyckats bevisa att en Saab inte är värdelös.

 Jag har även provat på att ratta VW 1600, DAF 66 och Ford Escort, det gick inget vidare.  Dom bakhjulsdrivna bilarna sladdar ju så ohejdat mycket.  Nä tacka vet jag framhjulsdrift, det är bara att styra och gasa.

 Körde i fyra år innan jag gjorde två kracher efter varandra, varav den sista ledde till en tur med ambulans för kontroll av nacken.  Då fick det vara nog med mitt körande.

Resultatlistor ur några av mina tävlingar på Dunderbanan i Gällivare där jag har placerat mig på prispallen:
Folkracetävling Nr:28, Tvådagars 1994-06-18
Folkracetävling Nr:30, BD-Cuppen Final 1994-09-24
Folkracetävling Nr:36, Tvådagars 1996-06-15
Folkracetävling Nr:37, LKAB trofén 1996-08-24

Ett utdrag ur IB som visar en av mina bättre tävlingar kan du läsa här.

  Jag är dock fortfarande med vid sidan av banan. Som rådgivare, mekaniker och finjusterare av min brors alla fordon.  Han är väl uppe i sju stycken nu. Så nog håller jag fortfarande kontakt med folkracen trots att jag själv inte längre kör.

Till toppen