www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare Växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Byte av växellåda.
oktober 2003

Då var det dags att byta växellåda från automat till manuell,
inte kan man ju ha en automat på en busbil.!

Då är motor och växellåda klar att tvättas. Alla öppna hål är tätade.


Tvättad å klar för att säras på.


Nu är det bara att köra automatlådan till skroten.


Sådär ja, passa in och sänk.


Då var den på plats.


Nu är det då dags för det första mekartipset.
januari 2004

När man byter från automat till manuell så skall man INTE göra som jag gjorde.
Då får man sära på motor och låda igen. Och det är ju väldigt onödigt.

Det finns en viktig skillnad mellan motorer som har automatlåda och dom som har manuell låda. Oljepickuppröret.!!!
På motorer med automat så är oljepickuppröret cá 2,7cm kortare än på motorer med manuell låda.

När man som jag inte har tillgång till ett längre pickupprör så kan man göra på detta sätt.
Tag lös det som sitter på motorn.


Sök reda på ett rör i lämplig dimension.
Jag tog ett oljepickupprör från Saab 99 B-motorn.
Kapa oljepickuppröret som hör till 900 motorn och tag bort grovsilen försiktigt.
Mät rörstumpen som du kapade bort och gör en ny rörbit som är 2,7cm längre.
Svetsa fast den längre rörbiten i oljepickuppröret.
Testa att det blev tätt genom att blåsa kraftigt i det.
OBS!! Låt röret svalna först.
Trä på grovsilen och svetsa fast den.


Slipa till svetsskarven, om den inte blev så vacker.
Så här blev min förlängning, den duger för mig.

Föregående sida. Motorn åker ut.
Nästa sida. Sänkningssats

Till toppen