www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Då var det dags igen. Nya friska tag efter topplocksrenoveringen.
juni 2004

Sådärja, då var topplocket renoverat. Det kalaset gick på modiga 1580:- spänn.
Byte av styrningar, inslipning av ventilsäten samt planing av topplocket gjorde HTM i Gällivare.



Då återstår bara att schimsa in ventilspelet och montera toppen på blocket.

Denna operation kan ta ganska länge om man som mig tänker åt fel håll.
Man monterar dit godtyckliga schims och sedan drar man fast kamaxeln med rätt moment. Därefter drar man runt kamaxeln ett par varv så att allt sätter sig och därefter mäter man ventilspelet och skriver ned dessa mått.

Sedan lös med kamaxeln och bort med tryckarna.
Då är det dags att mäta hur tjocka schimsen är och räkna ut vad dom nya schimsen skall ha för tjocklek. Det var här jag tänkte åt fel håll och fick onödigt mycket arbete.

När man så har ersatt alla schims till dom med rätta tjockleken så är det bara att montera dit kamaxeln igen och dra åt med det rätta momentet.

Drag runt kamaxeln ett par varv och mät in ventilspelet igen. Om man nu har gjort allt rätt så är spelet som det skall vara, annars så är det bara att göra om hela proceduren igen.

Kamaxeln och tryckarna är inte skitiga.!!!! Dom är insmorda med grafitfett......




När jag nu ändå hade lös hela toppen så tyckte jag att ett ställbart kamdrev inte skulle vara helt fel. Detta kan ju vara skillnaden mellan att ha bra drag i snurran eller väldigt bra drag i snurran.

Hur gör man då ett ställbart kamdrev, om man som jag inte har lust att lägga ut 1200:- - 2000:- spänn. Jo man tillverkar ett själv. Här kommer ett recept på hur man kan göra detta.

Tag ett kamdrev som inte skall användas (helst ett från en B-motor för då får man ett centrumhål som hjälper till när man skall centrera) och svarva ut centrum och gör den brickan du då får tunnare, cá 5 - 6mm är lagom. Nu drar du ihop ditt kamdrev med brickan du nyss tillverkade i bulthålen för kamaxeln. Borra upp centrumhålet i ditt kamdrev.

När detta är gjort så är det bara att dra ihop hela paketet igen men nu i centrumhålet och förskjuta bulthålen ca ½ - hela bultdiametern. Borra upp bulthålen i kamdrevet i den nya positionen. Gör likadant åt det andra hållet. Nu får man fila till hålen så att det blir ett spår av dessa. Klart.


Nu tänker nog ganska många att detta kan aldrig hålla, men jag har gjort på liknande sätt i alla mina folkrace-saab-motorer och där har det fungerat med mycket vassare kammar än den jag nu skall använda på turbomotorn.



Då återstår bara att montera toppen på blocket och sätta dit all kringutrustning.



Mer kommer senare..........

Föregående sida. Fronten
Nästa sida. Återmontering 2

Till toppen