www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Mekanisk bränsleinsprutning K-jetronic.
mars 2004

I mitt ständiga sökande efter kunskap om trimning av Saab Turbo så kom jag in på denna sida.
http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html (som tyvär nu är borttagen) och där fann jag lite matnyttigt om BOSH K-Jetronic.

Det jag läste där har jag då direkt försökt att använda på min bil.
Nedan så ser ni vad som skall göras åt den så kallade "styrtrycksventilen"

Det är skillnaden mellan systemtrycket och styrtryck som bestämmer vilken bränslemängd som motorn senare får.

Styrtrycksventilen har i huvudsak två funktioner.
Den skall vid kallstart ge ett relativt lågt styrtryck som förser motorn med en fetare bränsleblandning - det är den automatiska choken. Efter hand som den elektriskt uppvärmda bimetallfjädern höjer trycket får motorn en alltmer "normal" blandning. Det slutliga styrtrycket bestäms av spiralfjädern som vi ser på bilden. Kallstartstrycket kan ligga så lågt som 1 bar. Det finns styrtrycksventiler till vissa bilar som är mycket lätt att modifiera till justerbart.

Just styrtrycksventilen är den som oftast krånglar.
Om motorn inte går bra vid de olika motortemperaturerna är det mest troligt att den är kass.

Här har jag öppnat styrtrycksventilen för att lokalisera vart ställskruven är
så jag kan göra ett hål i mässingspluggen.



Det blev inte så vackert hål, men det går i alla fall att
komma åt ställskruven för att kunna ändra styrtrycket.

Föregående sida. Saab 900T
Nästa sida. Avgasrör

Till toppen