www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare>

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Nu har jag haft en stunds inspiration för att skruva med Saaben.

Det har strulat med APCn ganska mycket. Jag har prövat att byta alla kringliggande komponenter som hör till APCn utan att lyckas hitta problemet. Lånade även ut en av mina APC boxar till en bekant och där fungerade det helt perfekt.

Ja vad gör man då.? Söker vidare och har förhoppningsvis tur.
Som en rent desperat åtgärd bytte jag tändkablar än en gång och då minsan började APC skrället att fungera. Snabbt in i bilen för att göra lite acc tester. Fungerade det? Nä, nu var det styrtrycksventilen som började strula. Motorn gick omvartannat fett eller magert, tomgången försvann och den blev helt hopplös att starta.

Fick låna en oskruvad styrtrycksventil av en kompis och då gick motorn bra men lite fett. Ut och testa igen, villket drag det kan bli i en gammal Saab. Jag blev helt lyrisk när allt fungerade som det var tänkt. Den laddar 1,3 bar vid acceleration för att sedan sjunka till 1,0 bar vid ca 5000 varv och motorn går klockrent. Men säg den lycka som varar.

När jag återvände till skruvarplatsen och hade parkerat upptäckte jag att den ditmonterade Volvo laddluftkylaren hade spruckit lite granna och att plastgavlarna var ganska lösa. Då tappade jag snabbt än en gång min inspiration för Saaben.

Nu har det anlänt en laddluftkylare i aluminium med måtten 630x300x80 som väntar på montering. När det sker kan jag inte svara på men innan nästa sommar så skall jag nog ha fått dit den.

Den 3 aug 2006.
Nu har monteringen av laddluftkylaren inletts.



Efter att ha måttat in den så var det bara att rondella bort stötfångarfästet, det som sitter ovanför bogseröglorna. Sedan så skruvades IC´n fast i överkant och rördragningen, inmätningen startade.



Den kalla sidan gick utan att modifiera rören bara en liten omvinkling behövdes.



Däremot så blir jag tvungen att svetsa om röret till den heta sidan och då behöver jag hjälp av min bror. Ny rapport kommer.

Vi höres.
Anders (Saivis) Andersson

Föregående sida. Växellådan
Nästa sida. Kommer vartefter bygget framskrider

Till toppen