Modifiering av Saab 900 Turbo -83
Sänkning och förstyvning
av fjädringen för bättre väghållning.
december 2003
Nu är det ju så att när man skall trimma
motorn, för det skall man ju när den ändå är
ute ur motorrummet. Då infinner sig tanken att om motorn har mer
hästar då bör man ju lämpligen kunna köra fortare
också. Och vad skall man då tänka på, jo lite bättre
väghållning skadar verkligen inte. Det var här min budget
sprack första gången.
Ut på internet och läsa, vad bör man införskaffa
då. Jag kom fram till att en sänkningssats med bättre
stötdämpare är lämpligt. Jag fastnade för Speedparts
produkter.
Det blev deras sänkningssats som förstyvar och sänker cá
4cm.
Jag beställde även Billstein sport stötdämpare av
dom.
Det gick på cá 5800:-
Här kommer lite bilder på bytet av fjädrar
och stötdämpare.
Detta är grejerna till bakvagnen.
Så här blev bakvagnen med grejerna på plats.
Här har vi sänkningssatsen till framvagnen, dom nya fjädrarna
är mycket mycket korta.
Jag trodde faktiskt att jag fått fel grejer, för när jag
tagit bort orginalfjädern "och det var inte lätt"
så kunde jag bara trycka dit den nya utan att använda en fjäderkompress.
Detta går inte tänkte jag, för fjädern kommer ju
att ramla lös när jag kör i första grop.
Det löste sig faktiskt när jag stoppade dit stötdämparen,
den var så pass i längd så att det blev förspänning
på fjädern. Men jag nöjde mig inte med det, jag gjorde
en ny lite högre fjäderstopp till den övre triangelarmen
så att inte fjädern trycker på stötdämparens
ändläge.
Då var framsänkningen på plats, som ni ser så har
jag svarvat bromskivorna.
Dom var i dåligt skick så jag passade på när allt
var löst.
Här är jag i färd med att svarva bromsskivor.
Nästan klart, stor skillnad blev det.
Föregående sida. Byte
av låda.
Nästa sida. Småmod-1
Till toppen
|