www.saivis.se |
Modifiering av Saab 900 Turbo -83Lite småskruvande
och planering. När jag i söndags var i garaget och skulle småskruva med Saaben så hade jag innan satt upp några punkter som skulle fixas. Det var bl a att sätta fast dom inre drivknutsdamaskerna, kopplingen skulle sättas i hop, vidare så skulle jag dra batterikabel från skuffen och fram till startmotorn samt några till smågrejer. Jag kom till garaget med en stor portion arbetslust, här skulle skruvas i många timmar. Bilen drogs fram och hissades upp på pallbockar, verktygslådan placerades strategiskt i närheten av bilen och grejerna plockades fram. Vad skall jag börja med "den frågan ställde jag till mig själv" jo damaskerna är en bra start på skruvardagen. Sagt och gjort, in under bilen med skruvmejsel, fett och lampa. Det var inga som helst problem med att få fett in i drivknutshuset och damaskerna åkte på som smort. När detta var klart så råkade jag slänga en blick på avtappningspluggarna för motorolja och diffoljan. Kanske man skulle kolla att dom är åtdragna när man ändå ligger här under. Jag tog tag i motoroljepluggen med fingrarna och drog run den utan problem, tur att jag kände efter. Krypa ut och hämta verktyg, krypa in under bilen igen och dra åt pluggen. Det gick ju bra det här, nu skall jag bara dra åt diffpluggen också. Det var nu som det blev lite problematiskt, det gick att dra runt denna plugg hur länge som helst utan något motstånd överhuvudtaget. Jag tog tag i pluggen med tumme och pekfinger och drog ut den. Ingen gäng kvar i hålet, den satt kvar på pluggen. Just i denna stund for min skruvarlust all världens väg. Jag blev så arg så att allt som jag hade planerat att göra denna tidigare så fina söndag inte kändes viktiga nå mer. Vertyg, reservdelar och vad det nu kunde vara åkte tillbaka in i skåp och lådor. Bilen hissades ned och knuffades tillbaka till sin plats, jag hade så bråttom därifrån så jag glömde dessutom att låsa skåp och lådor. Här skall oljepluggen sitta!! Men det finns ingen
gäng. Nå det gick några dagar och humöret kom
tillbaka. Fixade en lämplig bult med tillhörande gängtapp
och drog iväg till garaget igen. Alla verktygskåp var låsta
och alla grejer fanns på sina platser. In under bilen och gänga
upp hålet till nästa dimension. Det gick bra denna gång
och det blev tätt också. När jag nu ändå var i garaget och på
bra skruvarhumör så passade jag på att planera för
tillverkningen av en 3" downpipe eller som man även kallar den,
3" Batteriböj. När man tittar på orginalet så
förstår man att en ny böj är inte helt fel. Föregående sida. Småmod-2. |