www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare Växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Lite småskruvande och planering.
januari 2004

När jag i söndags var i garaget och skulle småskruva med Saaben så hade jag innan satt upp några punkter som skulle fixas. Det var bl a att sätta fast dom inre drivknutsdamaskerna, kopplingen skulle sättas i hop, vidare så skulle jag dra batterikabel från skuffen och fram till startmotorn samt några till smågrejer.

Jag kom till garaget med en stor portion arbetslust, här skulle skruvas i många timmar. Bilen drogs fram och hissades upp på pallbockar, verktygslådan placerades strategiskt i närheten av bilen och grejerna plockades fram. Vad skall jag börja med "den frågan ställde jag till mig själv" jo damaskerna är en bra start på skruvardagen. Sagt och gjort, in under bilen med skruvmejsel, fett och lampa. Det var inga som helst problem med att få fett in i drivknutshuset och damaskerna åkte på som smort.

När detta var klart så råkade jag slänga en blick på avtappningspluggarna för motorolja och diffoljan. Kanske man skulle kolla att dom är åtdragna när man ändå ligger här under. Jag tog tag i motoroljepluggen med fingrarna och drog run den utan problem, tur att jag kände efter. Krypa ut och hämta verktyg, krypa in under bilen igen och dra åt pluggen. Det gick ju bra det här, nu skall jag bara dra åt diffpluggen också. Det var nu som det blev lite problematiskt, det gick att dra runt denna plugg hur länge som helst utan något motstånd överhuvudtaget. Jag tog tag i pluggen med tumme och pekfinger och drog ut den. Ingen gäng kvar i hålet, den satt kvar på pluggen. Just i denna stund for min skruvarlust all världens väg.

Jag blev så arg så att allt som jag hade planerat att göra denna tidigare så fina söndag inte kändes viktiga nå mer. Vertyg, reservdelar och vad det nu kunde vara åkte tillbaka in i skåp och lådor. Bilen hissades ned och knuffades tillbaka till sin plats, jag hade så bråttom därifrån så jag glömde dessutom att låsa skåp och lådor.

Här skall oljepluggen sitta!! Men det finns ingen gäng.

Nå det gick några dagar och humöret kom tillbaka. Fixade en lämplig bult med tillhörande gängtapp och drog iväg till garaget igen. Alla verktygskåp var låsta och alla grejer fanns på sina platser. In under bilen och gänga upp hålet till nästa dimension. Det gick bra denna gång och det blev tätt också.


Så här blev det med en M20 bult i stället för orginalpluggen.

När jag nu ändå var i garaget och på bra skruvarhumör så passade jag på att planera för tillverkningen av en 3" downpipe eller som man även kallar den, 3" Batteriböj. När man tittar på orginalet så förstår man att en ny böj är inte helt fel.


Ungefär så här skall jag göra, nu måste jag bara tillverka en avgasfläns
till turbon så jag kan börja svetsa ihop rördelarna.


Ok, hem och rita hur flänsen skall se ut och sedan ragga upp
någon som kan tillverka den åt mig.


Det var lite trixigt att få någon som iddes göra denna åt mig,
men när jag hittade en vänlig person så gjorde han två stycken.
Nu skall bara fästhålen borras.


Sådär, nu har jag borrat fästhålen i avgasflänsen.


Här är konan fastsvetsad och passformen testas.


Svarvning för att få flänsen plan mot turbon.


Putsning avslutat.


Del ett klar.

Föregående sida. Småmod-2.
Nästa sida. Kylare passas in.

Till toppen