www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Då var det dags för fronten.
april/maj 2004

Då var det dags för fronten att bli iordningsställd. Detta har jag gått och gruvat mig för ganska länge, men det måste göras det också.

Någon större talang när det gäller karroseriarbeten och i synnerhet synliga sådana är jag sannerligen inte , men det får duga.



Nu har jag då kommit så långt i byggandet så det är dags för en provstart.
Spänningen var hög i garaget när batteriet anslöts och nyckeln vreds om.
Skulle den starta och hur högt skulle det i så fall låta?

Motorn startade omedelbart och det lät bra och inte alls högt, egentligen väldigt, väldigt lågt.
Jag varmkörde ett bra tag, det rök oroväckande mycket ur avgasröret men jag tänkte att det berodde på att motorns stått så länge och att avgasröret var nytt.
Efter att ha haft igång motorn i ca 20 minuter och oljeröken inte minskade, snarare ökade så slog jag av motorn och sade några ej skrivbara ord. Packade ihop alla verktyg och gav upp för denna gång, besvikelsen var ganska så stor.

Nästa dag så gick jag tillbaka till garaget för att kolla om jag missat nåt grundläggande angående motorn. Hittade inget misstänkt så jag startade motorn igen, det kom lite blårök ganska omgående och ökade mer och mer allt eftersom den blev varm.

NU blev humöret inte uppåt skall jag säga, jag började omedelbart att riva ned fronten för att sedan sansa mig lite.

Kanske ett kompprov innan motorn åker isär helt och hållet.
cyl 1 = 11,5
cyl 2 = 12
cyl 3 = 12
cyl 4 = 11
Så min slutsats blir att det inte är något fel på ringarna i alla fall, då återstår det bara att ta lös toppen för att kolla styrningarna. Alltså isär med hela skiten.

Här är jag nu med en topp som väntar på nya styrningar.
Jag vet inte ännu om lusten återkommer denna sommar för att plocka ihop motorn, men om så är fallet så kommer jag naturligtvis att uppdatera sidan med nya uppgifter.

Föregående sida. Insugsrör
Nästa sida. Återmontering

Till toppen