Modifiering av Saab 900 Turbo -83
Kortare växellägen önskas .
februari 2004
När man är mitt uppe i ett projekt så kan man inte sluta
att fundera på modifieringar som skulle vara bra att göra när man nu
ändå är i gång. Tanken på att få kortare växellägen på Saaben slog mig
en kväll när jag satt och slötittade på TV.
Hur skall man fixa det på
en Saab utan att det kostar skjortan, det finns säkert växelspakar
att köpa som fixar det, men nu är det ju så att plånboken inte riktigt
tillåter detta. Och tillfredställelsen av att ha lyckats med
det själv är ju som bekant en ganska stor drivkraft. Sagt och gjort ned
till garaget och titta på hur växelarrangemanget är konstruerat.
Här ser vi då dom ingående delarna i växelspaken.
Den
delade stora kulan löper i växelspakshuset och
den lilla kulan för växellänkaget
till lådan.
Så för att korta av växellägena så behöver man lyfta upp
den stora kulan
en bit och samtidigt låta den lilla kulan
vara kvar på samma plats.
Jag löste det hela så att en bussning svarvades som skulle
vara under
orginalbussningen där den stora kulan löper i.
Här är då min nysvarvade bussning som skall passas in i
växelspakshuset
under orginalbussningen. Det gjorde så
att växelspaken lyftades 14mm från
sin orginalposition.
Bussningarna sammanfogade.
Då måste jag alltså dela på den nedre plastdetaljen
(vet inte vad den heter)
så att det går att flytta upp
den stora delade kulan motsvarande längd.
14mm.
Och borra nya fästhål till dessa.
Här är allt klart, det blev kortare växellägen också. Men
man kan flytta mer om man vill ha ännu kortare lägen.
Jag tyckte att den första varianten inte var bra så det blev
till att
svarva en ny växellägesförkortare.
Nu är jag nöjd med resultatet.
Några fler bilder och en liten skiss på denna modifiering.
Föregående sida. Kylarna passas in.
Nästa sida. I väntan på grejer.
Till toppen
|