www.saivis.se
Sida 1
Anders
 Saab 900T
   Motorn åker ut
   Byte av låda
   Sänkningssats
   Småmod-1
   Småmod-2
   Småskruvande
   Kylarna passas in
   Kortare Växellägen
   I väntan på grejer
   K-Jetronic, styrtryck
   Avgasrör
   Nya Fälgar
   Insugsrör
   Fronten
   Återmontering 1
   Återmontering 2
   Provkörning
   Växellådan
   Laddluftkylare

Bilder
Motorlänkar




Till min gästbok

Maila mig


Modifiering av Saab 900 Turbo -83

Lite andra småmodifieringar och tankar om motortrim.

Nu är det ju så att när man skall trimma motorn så vill man ju pröva på en massa saker, å det har man ju inte råd med. Då får man ta och gnugga sina små grå för att hålla kostnaden nere.

Det är även bra att hämta idéer från andra som har hållit på med motortrimning.
Här är några av mina egna funderingar, och andras modifieringar som jag skall testa.
Jag börjar min kavalkad med en modifiering som jag läst mycket om när det gäller trimning av Saab Turbo.

APC-boxen.
För att kunna höja laddtrycket till en önskvärd nivå så måste man värma lödkolven och löda lite grann i APC-boxen. Denna modifiering är lite olika beroende på vilken årsmodell man har på sin Saab Turbo. Men all information finns där ute i cyberrymden. En sida som jag använt mig av för att modifiera min APC-box är denna. www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm.

Jag var inte riktigt nöjd med den modifieringen, därför att trimningen är konstant.! så det blev till att utöka modifieringen lite grann. Nu kan jag med en liten switch på instrumentbrädan avgöra om motorn skall vara mycket trimmad eller bara lite trimmad. Bra när man är ute på långfärd, då behöver man ju inte belasta motorn max hela tiden. Eller om man skall låna ut bilen till någon gasglad typ. Så resonerade i alla fall jag och lösningen på det ser ni nedan.

Här har jag lött lös och ersatt P-poten, F-poten och R42 med trådar i stället.

januari 2004

Här en liten skiss över hur jag tänkt det hela.

Med ett relä så ändrar jag mellan orginalvärden och dom värdena på
R42, P-poten och F-poten som skall vara vid trimning.

Detta kan endast göras, OM man försiktigt löder loss
P & F potarna och sedan mäter vilka värden dom har
innan man har varit och skruvat på dom.
Dessa värden använder jag för att söka reda på fasta motstånd
som motsvarar en omodifierad APC-box.



Och här är allt färdiglött med reläet som skall sköta
omkopplingen mellan lite/mycket trim.



När man höjer laddtrycket så skall tändningen ändras närmare 0 grader, så att inte motorn börjar spika. Det kommer jag att fixa med en dubbelverkande vacuumklocka tagen från en Ford. Den fungerar åt båda håll, vacuum i slangen så drar den som en vanlig klocka.
Tryck i slangen då knuffar den på brytarplattan och då ändras tändningen mot 0 grader.
Vi får väl se om den tanken med dubbelverkande vacuumklocka funkar. Det kan jag förhoppningsvis se på instrumentbrädan. Jag har nämligen tagit ut en signal från APC-boxen som varnar för knackningar i motorn, så då ser jag direkt om motorn närmar sig en härdsmälta.

januari 2004

I ingången till spjällhuset är det en ganska stor/hög kant
som bromsar luftens väg in i motorn. Den svarvar jag bort.

december 2003

Nu ser det ut så här och jag inbillar mig att luften kan åka lättare
in utan att det blir en massa virvlar å baksug. Det kanske fungerar.



Lättare svänghjul skall göra så att motorn blir snabbare att varva upp.
Det måste ju också fixas till. Tur att man har en svarv.

november 2003

Klart med lättningen, jag fick bort en massa dövikt.



Föregående sida. Sänkningssats.
Nästa sida. Småmod-2

Till toppen