www.saivis.se
Sida 1
Anders
Saab 900T
Motorn åker ut
Byte av låda
Sänkningssats
Småmod-1
Småmod-2
Småskruvande
Kylarna passas in
Kortare Växellägen
I väntan på grejer
K-Jetronic, styrtryck
Avgasrör
Nya Fälgar
Insugsrör
Fronten
Återmontering 1
Återmontering 2
Provkörning
Växellådan
Laddluftkylare
Bilder
Motorlänkar
Till min gästbok
Maila mig
|
Modifiering av Saab 900 Turbo -83
Lite andra småmodifieringar
och tankar om motortrim.
Nu är det ju så att när man skall trimma
motorn så vill man ju pröva på en massa saker, å
det har man ju inte råd med. Då får man ta och gnugga
sina små grå för att hålla kostnaden nere.
Det är även bra att hämta idéer
från andra som har hållit på med motortrimning.
Här är några av mina egna funderingar, och andras modifieringar
som jag skall testa.
Jag börjar min kavalkad med en modifiering som jag läst mycket
om när det gäller trimning av Saab Turbo.
APC-boxen.
För att kunna höja laddtrycket till en önskvärd nivå
så måste man värma lödkolven och löda lite
grann i APC-boxen. Denna modifiering är lite olika beroende på
vilken årsmodell man har på sin Saab Turbo. Men all information
finns där ute i cyberrymden. En sida som jag använt mig av för
att modifiera min APC-box är denna. www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm.
Jag var inte riktigt nöjd med den modifieringen, därför
att trimningen är konstant.! så det blev till att utöka
modifieringen lite grann. Nu kan jag med en liten switch på instrumentbrädan
avgöra om motorn skall vara mycket trimmad eller bara lite trimmad.
Bra när man är ute på långfärd, då behöver
man ju inte belasta motorn max hela tiden. Eller om man skall låna
ut bilen till någon gasglad typ. Så resonerade i alla fall
jag och lösningen på det ser ni nedan.
Här har jag lött lös och ersatt P-poten, F-poten och R42 med trådar i stället.
januari 2004
Här en liten skiss över hur jag tänkt det
hela.
Med ett relä så ändrar jag mellan orginalvärden och
dom värdena på
R42, P-poten och F-poten som skall vara vid trimning.
Detta kan endast göras, OM man försiktigt löder loss
P & F potarna och sedan mäter vilka värden dom har
innan man har varit och skruvat på dom.
Dessa värden använder jag för att söka reda på
fasta motstånd
som motsvarar en omodifierad APC-box.
Och här är allt färdiglött med reläet som skall
sköta
omkopplingen mellan lite/mycket trim.
När man höjer laddtrycket så skall tändningen ändras
närmare 0 grader, så att inte motorn börjar spika.
Det kommer jag att fixa med en dubbelverkande vacuumklocka tagen från
en Ford.
Den fungerar åt båda håll, vacuum i slangen så
drar den som en vanlig klocka.
Tryck i slangen då knuffar den på brytarplattan och då
ändras tändningen mot 0 grader.
Vi får väl se om den tanken med dubbelverkande vacuumklocka
funkar.
Det kan jag förhoppningsvis se på instrumentbrädan.
Jag har nämligen tagit ut en signal från APC-boxen som varnar
för knackningar i motorn, så då ser jag direkt om motorn
närmar sig en härdsmälta.
januari 2004
I ingången till spjällhuset är det en ganska stor/hög
kant
som bromsar luftens väg in i motorn. Den svarvar jag bort.
december 2003
Nu ser det ut så här och jag inbillar mig att luften kan åka
lättare
in utan att det blir en massa virvlar å baksug. Det kanske fungerar.
Lättare svänghjul skall göra så att motorn blir snabbare
att varva upp.
Det måste ju också fixas till. Tur att man har en svarv.
november 2003
Klart med lättningen, jag fick bort en massa dövikt.
Föregående sida. Sänkningssats.
Nästa sida. Småmod-2
Till toppen
|